Khamis, Jun 30, 2016

TITAS atau TIKAS, dan tidak mungkin TIKUS.

Fizah, pelajar saya, bertanya "Doktor, titas atau tikas?"

Tergamam juga sebentar untuk menjawab. Ini kerana otak saya sedang mengekalkan maklumat tentang perkataan 'titas'. Perkataan 'tikas' ketika ini berada jauh di pinggir leksikon dalam skemata saya sehingga saya perlu memproses banyak kali untuk mendapatkan kembali maklumat tentang 'tikas'.

Apabila mendapatnya kembali, saya berasa begitu lega. Saya ingatkan saya sudah hilang daya ingatan tentang satu daripada konsep penting dalam nahu generatif.

Fenomena pertukaran 'tikas' ke 'titas' ini bukanlah satu fenomena yang luar biasa. Jika dilihat, perkataan 'tikas' dan 'titas' mempunyai bilangan huruf yang sama. Yang berbeza ialah satu ada huruf 'k' dan satu ada huruf 't' di dalam sukukata kedua.

Selain itu, kedua-dua perkataan ini turut merupakan perkataan sahih di dalam entri leksikon saya. Maka, peluang untuk menukar kedua-dua perkatan satu sama lain itu ada.

Tetapi bagaimana pula jika pelajar menulis 'TIKUS' semasa menjawab soalan sintaksis di peperiksaan akhir?

hashtag:  Semak 'spoonerisme' di dalam bidang psikolinguistik.


lokasi asal: https://www.facebook.com/odyusoff/posts/10209470013608619



Tiada ulasan:

Catat Ulasan